31 okt. 2010

Visum

Igår hade jag en riktig skitdag. Vaknade på helt fel sida och borde med facit i hand ha legat kvar, men det gjorde jag inte. Pluggade ryska ett tag och gick sedan till taky för att käka lunch med Daniel, Niklas, Björn, Fia och Appi. Som vanligt satt vi kvar länge, jag blev på bättre humör, vi konstaterade med ett skratt att inte det finns så mycket annat att göra i denna stad. Fick reda på att vi kommer få våra pass och visum först om två veckor, deppade ihop. 

Tänkte förklara det här med visumet. För att få resa in i och bo i Ryssland måste man ha visum. Det ansöker man om på ambassaden. För att slippa betala straffavgift bör man ha fått en inbjudan, vilket jag ju till slut fick innan jag reste hit... I alla fall, det visumet som jag fick då räckte i 90 dagar och berättigade en in- och en utresa. Inresan är alltså redan gjord och om jag skulle åka hem nu måste jag själv ansöka om ett nytt visum. Istället håller nu klubben på att fixa en förlängning och förhoppningsvis ett multivisa, vilket innebär att jag kommer kunna åka ut och in i landet så många gånger jag vill. Egentligen en förutsättning för att jag ska kunna bo här i vår när jag ska åka på träningsläger då och då.

För en vecka sedan lämnade jag in mitt pass till klubben och fick beskedet att visumet skulle vara klart inom 1-2 veckor. En vecka senare: två veckor kvar. Suck. 

Det jobbiga är att jag inte ens kan resa inom Ryssland (läs till St Petersburg och Jessica) eftersom jag inte har mitt pass. Egentligen kan jag inte heller, rent teoretiskt, lämna huset. Om jag skulle bli stoppad av polis här i stan, i Kazan eller Chelny utan att ha mitt pass med mig kan det bli dyrt. Enligt ryktet ska man ge det man har och hoppas på att man kan få gå...:/

Sist vi var i Kazan glömde jag mitt pass hemma och det gick bra ändå, så nu när killarna är borta tänker jag köra en chansning och åka dit i vilket fall. Klarar inte att tillbringa två veckor till i den här hålan!!

Tillbaka till min skitdag. Tur att jag har en förstående och bra kille som kan muntra upp mig!! <3 Var därför ganska glad när jag gick till manikyren. Meeeen, är det en skitdag så är det. Naglarna blev inte alls som jag tänkte, kommunikationsproblem helt enkelt, så när jag kom hem igen var jag på lika dåligt humör igen. Tur för Daniel att han inte var hemma :) Dränkte sorgerna med en massa glass och The Backup Plan och somnade sedan äntligen.

Idag är jag på toppenhumör efter ett kanonpass på gymmet (bodypumpen var inställd, gymmade ist).

Nu väntar ryskaplugg, dusch, fika på Donken med Fia och hockey!!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men hallå där, att det krävs visum för att få resa in i Sverige, stämmer det månne inte? Förutom visumet måste man bekräfta att man inte kommar stanna, typ visa upp returbiljetten, ochh andra förnedrande frågor de på ambassaden ställer. Så man bäddar får man ligga.

Jessica sa...

Du behöver inte oroa dig att du skulle behöva pass lr id på stan . Har jag aldrig O då har jag blivit stoppad förrut.
. 2+2 veckor u are lucky;) i kzn tog det 7:) men i st p 5 dar allt beror på klubben o vilja från din sambo vad han gör upp med dom INNAN man åker över .

Annars kan du alltid muta dom med ett par tusen så är det nog klart inom ett par dar .

Så länge .. Andas o njut över att komma ifrån Sverige , tålamod är en dygd;)