31 okt. 2010

Fiskproblem

Min lille plutte-Harry som blir ålänning idag! :)


Daniels favvo Ceasar som har det bra hos snälla Carro och Zacke


Ok. Detta är våra husdjur. För två dagar sedan hade vi fem stycken, idag är de bara två - igen. Husdjuren jag köpte var tre guldfiskar. De levde här i ett halvt dygn. Kul. Daniel skyller på mig, jag skyller på vattnets kvalitet, och jag har rätt, som vanligt ;)

När fiskarna kommit till sitt nya hem hällde jag ner dem och det extra vatten som vi fick från djuraffären, men eftersom det var alldeles för lite försökte jag hitta rätt temperatur på vattnet från kranen och hällde i 1-2 liter till. Detta är vad Daniel anser tog död på dem. Fel fel fel!! ;)

Hällde även upp en massa vatten i grytor, flaskor och annat som fick stå under natten för att bli rumstempererat.

På förmiddagen såg en fisk lite vissen ut, jag hällde i detta rumsvarma vatten och satte igång pumpen. Tänkte på Sofias tips om att vända den uppochnerflytande levande fisken åt rätt håll (hon räddade en fisk för länge sen genom att vända den rätt under en dag!:)) så jag satt och gjorde det i en timme. Efter denna timme såg min fisk lika halvdöd ut och ännu en fisk verkade opigg. Stack ut och sprang. Hemkommen - de två fiskarna flytandes uppochner utan att andas. 

Den tredje såg glad ut när jag stack på match men när jag kom hem tränade även denna ryggsim.

Känns inte det som att det är en bra idé att borsta tänderna i kranvattnet.

Nu har jag kokat en massa nytt vatten och ska låta det stå i akvariet under några dagar. Sedan gör jag ett nytt försök med nya fiskar! :)

Inga kommentarer: