18 okt. 2010

Fler iakttagelser...



1. Längst ner i vårt hus finns en reception som är bemannad 24/7 av några ryska damer. När man går lämnar man in nyckeln till dem. Innan vi tjejer kom hit fick grabbarna lägenheterna städade och disken diskad, men sådan service behövs tydligen inte nu när vi bor här:) Hade ju varit såå lyxigt att slippa diska! :)




2. Idag på gymmet satt en tjej på en maskin en bra stund utan att börja träna. Finns ju alltid såna som tycker att de tränar när de bara sitter, så jag tänkte inte mer på det, förrän jag började känna att nån glodde på mig. Fanns bara en misstänkt, och mycket riktigt, trots att jag glodde tillbaka fortsatte hon. 


Detta är något som irriterar mig, gloende människor


Försökte ignorera och började plocka med vikterna. Vad händer? Jo, hon kommer fram och hjälper till! Men människa tänker jag samtidigt som jag mumlar spasiba (=tack). Jag fortsätter plocka runt lite, hon sätter sig och glor. Så slår det mig att det häromdagen satt en kille på samma sätt. Hmm.. Frågar på min taskiga ryska om hon jobbar där: Da! Arbetsuppgift: sitta och vakta gymmet, kolla på de som tränar att allt går rätt till. Stackare! Verkar vara likadant på alla gym.


Ett av alla shoppingcenter. Här ligger nagelsalongen och en mataffär.


3. Kom på att jag inte har skrivit nåt om själva stan. Hela Nizhnekamsk känns som ett bostadsområde, typ Rinkeby. Det finns ingen innerstad, utan shoppingcentren är utspridda lite här och där.


4. Människorna här i stan är väldigt hjälpsamma, så länge som man klämmer ut något ryskt ord. Bara engelska = ingen hjälp. Ett spasiba eller privjet = skratt och försök till hjälp.

Inga kommentarer: