7 okt. 2010

Gul gula

Godmorgon Sverige! Min andra dag i Ryssland har börjar bra. Vi var ju och handlade igår och köpte frukostgrejer, naturell yoghurt (inte direkt gott om det här, finns mest med smak och tre liter sötningsmedel), frukt och ägg. Det var med spänning jag knackade hål på de kokade äggen imorse, igår var nämligen äggulan inte gul utan vit. Men tänka sig - de här var lika gula som hemma. Känns bättre, en äggula ska ju vara inte vara vit. Resultat av Tjernobyl? ;)

En mataffär som ligger nära vårt hus och som säljer ägg med vit äggula. Såhär ser alla affärer ut, med tonade rutor, så man ser inte alls vad det är för affär utifrån. Kommer nog få ta med lexikonet ut så man i alla fall kan läsa på skyltarna och komma fram till vad det är för affär!


Ok. Efter frukost träffades hela gänget nedanför huset, grabbarna stack på träning medan tjejligan: Sofia, Jade, Appi och jag plus hundarna gick en morgonpromenad. Jade som har gått många promenader i området med sina två hundar hade bra koll på vägen, det är nämligen inte så lätt då de flesta hus ser likadana ut.

Nu ligger jag i sängen och vilar lite innan jag ska sticka ut och springa. Tänkte försöka hitta till ishallen, för att se hur långt det är dit... Lunchen blir troligen på Amber, samma ställe som igår...

Imorgon har grabbarna hemmamatch, vilket betyder att de måste sova på basen natten innan. Så ikväll runt 19 sticker de dit, sedan ses vi inte förrän efter matchen imorgon kväll. Välkommen till det ryska hockeylivet! :) Jag har i alla fall ryskalektion ikväll så jag lär ha att göra...

2 kommentarer:

Lotta sa...

Ja, det finns alltid något att upptäcka i Ryssland :) Men jag kan tipsa som att kefiren är god iallafall.

Kul att få läsa lite om Rysslandslivet.

Jessica sa...

Tips till nästa gång du köper ägg leta efter märkningen c1, lr b1.Det är rankade som dem bästa äggen . Då kommer ägggulan förbli gul . Men glöm eko - ägg nästintill omöjligt att få tag i dom små ryska städerna. Good luck :)