14 okt. 2010

Tankar

Vilken lyxig morgon, har precis kommit hem från en manikyr:) Testade för första gången att göra geleförlängning, känns bra so far. Ni som har hängt med ett tag undrar ju säkert hur jag vågar fixa naglarna igen... med tanke på nagelbanden för några månader sedan... men jag gick ju inte till C&S Nail den här gången, så jag känner mig lugn... Fint blev det men oj vad jag är ovan att ha så långa naglar, även om de egentligen inte så speciellt långa :)


Tankar om livet och Ryssland

Igår när jag och Sofia åkte hem från Kazan snackade vi om hur absurt det kändes att vi två satt där mitt ute på den ryska landsbygden, verkligen middle of nowhere. Hur hade vi hamnat där? För ett år sedan kunde jag inte i min vildaste fantasi föreställa mig att jag 12 månader senare skulle leva i Nizhnekamsk, en stad som ingen svensk verkar ha hört talas om tidigare. Livet tar vändningar och man möter nya utmaningar. 

Jag tror att jag kommer att växa som människa under tiden här. När man får se hur andra människor lever, som till exempel när jag var i Sydafrika och såg en kultur, rasism och fattigdom som jag bara trott fanns på film, då kom jag hem och uppskattade Sverige och mitt vardagsliv och respekterade andra människor på ett helt annat sätt än innan.


Tror det blir samma sak här, en del av de hus som vi passerade igår var så nedgångna att de hade rivits i Sverige, människor satt längs med vägen och sålde äpplen vilket inte kan ge många rubel, vägarna var på sina håll så slitna att jag trodde att minibussen skulle skaka sönder... Då hade vi just varit i ett shoppingcenter där folk handlade som tokar, varannan tjej hade en Louis Vuitton-väska på armen och vi själva hade köpt en väldig massa saker. Kort sagt, vi kommer få se enorm fattigdom blandat med hysterisk lyx. Kontrasternas land. 

Nu kära ni ska jag ge mig ut i rusket för en löprunda. Idag är första dagen sedan i måndags som jag kan gå nerför en trappa utan att skrika av träningsvärksmärta. På´t igen bara...:)

Inga kommentarer: