2 maj 2010

Beep-testet

Hemma från gymmet, betydligt tröttare än jag trodde jag skulle vara. Det var nämligen såhär, att när jag i stort sett var klar med min styrketräning och kört den urjobbiga övningen situps med käpp skulle fystränare Lena precis börja köra fystest med tre personer. Hon berättade för dem att de skulle börja med beep-testet och jag småflinade lite för mig själv, stackars människor. Jag hade själv aldrig kört just det testet, men hört historierna... Hann dock knappt tänka klart tanken förrän Lena med hurtig stämma sa "men Lotta, då kan ju du också vara med, så får ni andra en hare..." Neeeeeeeeej!!! Sa rösten inne i mitt huvud, men kroppen gick in i badmintonsalen och så plötsligt var jag mitt inne i testet.
Beep-testet är ett ökänt konditonstest, där man ska springa en sträcka på 20 meter på en viss tid, vända, springa 20 meter igen, vända, 20 meter osv. Ni fattar. Grejen är bara att från en högtalare kommer det pip-ljud med ett visst intervall, och vid varje pip ska man vända. Tiden mellan pipen blir kortare och kortare, så man måste alltså springa allt fortare. Så sjukt jobbigt! Beroende på hur många vändningar man orkar göra får man fram ett resultat.

Jag önskar att jag hade pressat mig själv lite, lite till, men på sista sträckan flåsade jag mer vad som kan anses vara mänskligt, så jag slängde mig i en hög på golvet istället. Nu blir det intervallträning för mig de kommande veckorna!!

I sommar kommer jag att springa som den här killen :)

Den som har rekordet, enligt vad jag har hört, är David Beckham. Försökte hitta en fotbollsbild på honom, men det var tydligen nästan omöjligt. Men Bolt är en hyfsad löpare han också ;)

Inga kommentarer: