23 mars 2010

Tips om puttning inomhus

Träningen kändes riktigt bra idag också!! Kan det vara så att alla träningspass börjar ge resultat?! :)

När jag tränar i golfhallen så kör jag med fullt fokus under en timme, fördelat på en halvtimmes puttning och en halvtimmes slagträning. En halvtimmes puttning inomhus är inte alltid det roligaste, så jag försöker hitta på olika övningar för att få variation och även träna tekniken.

Varje dag kontrollerar jag i en spegel att axlarna är på samma höjd, att de siktar parallellt med klubbhuvudet, att vikten är mitt på foten och bra fördelat mellan fötterna, att greppet är löst och bekvämt och slutligen att ögonen är strax innanför bollen. Det är själva grunden.

Inleder puttpasset med att sänka ett visst antal bollar, tex 12 stycken, i rad. Och då måste alla i, missar jag en får jag börja om från början. Därefter slår jag tre bollar med enbart höger hand, byter till tre bollar med vänster och sedan tre bollar med båda händerna. Så kör jag på ett tag tills det känns bra. Brukar sedan fortsätta med fler "måste-sätta-övningar".

Nu ska jag sätta mig på massagedynan och förhoppningsvis mjuka upp det stela kroppen!

Inga kommentarer: