13 jan. 2011

Om min fysträning

Ligger utslagen i soffan efter en hård träningsdag. Körde tre pass: styrketräning, spinning och golfträning. Inte så kaxig nu med andra ord...:)

Fick en fråga om hur jag tränar fys. Folk som går in för att bygga stora muskler delar ofta upp kroppen i olika delar och kör då till exempel bara ben en dag, axlar och bröst nästa, rygg och biceps den tredje osv, för att kunna köra slut på den aktuella muskeln och kunna vila den några dagar medan andra delar tränas. Riktigt så gör inte jag. Efter att ha tränat med flera olika fystränare under många år, personer med olika filosofi och kunskaper, har jag kommit fram till vad som ger mig bäst resultat.

Som golfproffs är det viktigt att ha bra balans, stabilitet i bålen (mage, rygg) och en jämn styrka i resten av kroppen. Kort sagt: en balanserad och stark kropp.

Under min nuvarande träningsperiod kör jag styrketräning varannan dag. Jag kör frivändningar varje pass:



Har som mål att klara 10 chins i sommar (klarar 3-4 nu), så just nu kör jag även chins varje pass:



Dessa två övningar kör jag alltså varje pass just nu, och sedan brukar jag fokusera på ben eller överkropp. Mage kör jag varje pass och rygg vartannat.

Exempel på benövningar är knäböj, utfallssteg, vadhävning, baksida lår genom att ha vaderna mot pilatesboll och rulla fram och tillbaka med spänd bål, upphopp med skivstång bakom nacken...

Exempel på överkroppsövningar är bänkpress, bicepscurl, tricepsövningar, militärpress...

Balans tränar jag genom att stå på knä eller fötter på en pilatesboll och svinga en klubba, köra enbensknäböj på en balansplatta, stå på ett ben och blunda...

Tränar kondition också... Löpning, spinning, snabb promenad... Brukar träna sex dagar i rad - sedan en vilodag.

Såhär har jag tränat hela hösten och jag har aldrig varit så stark, vilket kändes under lägret i Spanien.

Hoppas du får ut något av det i alla fall Tina :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

oj, oj vad duktig du är på att träna. Men golfen e ju ditt jobb :)
Själv kör jag ca fyra konditionspass/vecka samt styrka några gånger/vecka. Mest med egen kroppsvikt, typ core övningar. Tycker jag e duktig, men jag ligger nog en bra bit från vad du gör./sussi

Anonym sa...

Absolut fick jag ut något av dina tips, tack så mycket. Ska bla testa dina vadhävningar, gillar när man får in balansträning i övningen. Tina