15 dec. 2010

Ryska rondeller

En sak som jag har glömt att skriva om är rondellerna i Ryssland. Första gången jag åkte taxi i Nizhnekamsk, i en skruttig Lada från tidigt 60-tal, färden gick säkert i 70, körde föraren rakt in i rondellen utan att ens röra bromsen, trots att det fanns flera bilar inne i rondellen. Jag blundade, tog ett krampaktigt grepp i handtaget i dörren och såg mitt liv i repris. Tack för den här tiden tänkte jag, synd att det skulle sluta i en sån skitbil i den hålan. Mitt i mina tankar tjuvkikade jag en aning för att i alla fall se hur allvarlig kraschen skulle bli, men vad hände? Ingenting! Bilarna som körde inne i rondellen hade snällt stannat. Högerregeln gällde alltså i rondellerna.

Gissa om jag var nära en krock när jag kom hem och skulle köra in i första rondellen :)


Inga kommentarer: