22 dec. 2010

Om Vitryssland

Godmorgon! Har ätit ännu en god frukost och ska till gymmet om en stund. Har planer att köra ett hårt konditionspass, kommer rapport efteråt. Tänkte utnyttja att det ligger en simbassäng intill löpbandet och motionscykeln...:)

Jag visste ingenting om Minsk innan jag kom hit, så nu har jag googlat runt och hittat följande:

Huvudstad i Vitryssland där det bor cirka 9,7 miljoner invånare.
Landet blev självständigt 1991 och har sedan 1994 haft samma president, Alexandr Lukasjenko.
Anses vara Europas minst demokratiska land.

Minsk har 1,8 miljoner invånare, 12 universitet och grundades 1067.



Tre dagar i veckan går det direktflyg från Stockholm. Precis som till Ryssland krävs det visum för att få komma in i landet.

Det var väl typ det. I eftermiddag ska jag ge mig ut på stan igen och ikväll är det hockey. Arenan tar 15 500 personer och är Europas finaste enligt Daniel och Petrasek. Kameran hänger med!!

Inga kommentarer: