17 dec. 2010

Australien

Still in the sofa... Men från soffan kan man passa på att göra sådant som man aldrig gör annars. Som att kolla på gamla bilder. Jag hittade en skiva med bilder från Australien, 2007. Det är det fina med att vara golfproffs - man får resa och uppleva saker som man inte får göra i så många andra yrken. Jag har varit i Australien flera gånger, tyvärr kanske för sista gången med tanke på solen:(. Jag rankar Sydney som världens bästa stad och när jag var där 2007 reste jag runt med ett annat golfproffs, Elin, och vi passade på att upptäcka mer än bara tävlingsbanorna. Här kommer ett urval av bilder från resan:


En dag åkte vi upp i bergen Blue Mountains, som ligger en bit utanför Sydney (Simon - det var därför jag kunde svaret på frågan i Gudruns bok i måndags:)). Lämnade bilen och valde stigen som hette "Very Experienced Climbers". Det var inte vi, med närmare eftertanke har jag nog aldrig klättrat eller vandrat, men lite utmaning måste man ju få i livet :) Det blev några timmars vandring, det gick galant, och vi fick se vyer och platser som jag inte trodde fanns på riktigt.


Det här var ett av dem. Skogen öppnade sig plötsligt och där fanns ett vattenfall, högt och såå vackert. Vi tog av oss skorna och klev ner i den lilla sjön som låg nedanför fallet, alldeles klart och rent vatten. När solen sken i det fallande vattnet - tjaa det finns inte ens ord för hur fint det var!


Vi ville i in i själva operahuset, gå på en föreställning bara för att ha gjort det. Fanns inte så mycket att välja på så det fick bli en opera. Om man nån gång i livet ska se en opera, var ska det vara om inte i Sydneys operahus? :) Men hjälp vad det inte passade mig. Efter tjugo minuter när man hade sett sig runt tretton varv, smygfotat, blivit tillsagd eftersom jag smög för dåligt och hört sjungandet, räckte det men såvitt jag minns höll föreställningen på i flera timmar...:)


Ett bett och du dör. Det fick jag reda på efter fotot. Mina kära golfkollegor pekade vilt in i buskagen på Royal Sydney Golfclub och nyfiken som jag är gick jag dit med kameran. Glömde att det finns en hel del ormar i Australien som är aningen farligare än en huggorm. 


Samma golfbana. Jag har inte en blekaste om hur golfen gick - hade svårt att fokusera på spelet med den här utsikten...:)


Troligen det vanligaste turistfotot från Sydney :)

Inga kommentarer: