28 jan. 2010

Min träning

Tänkte skriva lite om träning..

Jag har lagt upp en träningsplanering för månaderna fram till första tävlingen i mitten av maj. Det är alltid svårt att veta när man kan komma ut och spela här i Sverige eftersom vädret är som det är, men oftast brukar det gå att klafsa runt i blötan i slutet av mars. Det är min förhoppning även i år. Jag är som bekant inte jättelockad av att åka till solen och träna, men någon resa kommer det troligen bli ändå. Som jag skrivit tidigare skulle det ju funka att träna tidigt på morgonen och sent på eftermiddagen. Det blir dock inget månadslångt träningsläger i Spanien i år.

I januari och februari ligger mitt fokus på fysträningen. Jag kör två tunga styrkepass, två löppass, en-två powerwalk innan frukost och ett bålpass i veckan. Styrkan är nu tung och seg, jag är alltså inte fokuserad på explosivitet, även om jag gör en övning per pass med snabbhet inblandat. Golf tränar jag fyra-fem dagar i veckan, ungefär en timme per gång - med stenhårt fokus. Just nu har jag en del "ny" teknik att träna in, och då tränar jag hellre ofta än länge. Fyra-fem gånger i veckan är självklart ingen hårdträning, men det är inte meningen heller. Jag hinner förbättra tekniken, hitta grunderna, vässa puttningen och långsamt bli bättre. Skulle jag träna oftare hade jag nog ledsnat helt, för det är inte kul att träna inomhus! Därför har jag hittat en nivå som ger resultat, utan att det tröttar ut mig. Fördelningen och fokuset mellan fys och golf är ungefär 70/30 dessa två månader.

I mars kommer fördelningen att vara ungefär 50/50. Kommer helt enkelt att öka mängden golfträning, men behålla fysen likadan.

I april sedan hoppas jag att det går att spela här hemma utan problem. Mängden golfträning kommer fortsätta öka, särskilt eftersom jag vill spela mycket på banorna vid den här tiden. Grundträningen är gjord de tidigare månaderna så det handlar om att hitta känslan och touchen igen. Fysträningen kommer nu att handla mycket om att bli mer explosiv, så jag lättar på vikterna och tar in mer hoppövningar i programmet. Konditionsmässigt fortsätter jag på samma sätt, ett bra flås är viktigt när tävlingssäsongen är som mest intensiv.

I maj är jag i toppform och vinner allt! :)

1 kommentar:

Lotta R sa...

Låter som en bra plan! För min del får du gärna vinna allt i Maj och resten av säsongen med! :D
Nya looken på bloggen är snygg!