7 jan. 2010

Matlagning

Gymträningen avklarad och lunch nu.. När jag nyss stod och kokade pastan tänkte jag lite på det där med min inställning till matlagning. I januari 2008 började jag blogga för Correns räkning och fick i uppgift att skriva en liten presentation om mig själv. Skrev nåt i stil med att jag gillar att åka inlines men hatar att laga mat. Hade då bott i egen lägenhet i några år, var ute och reste betydligt mer än jag var hemma och köpte typ jämt hem (nyttig!) takeawaymat. Pasta, ketchup och tonfisk var min standardlagade mat och det är fan inte gott! Flyttade till en ny lägenhet med ett toppenkök så matlagningsfrekvensen blev något tätare, jag slog till med lasagne och paj emellanåt (och taco med Emelie och pannkakor med Anna:)), även om jag fortfarande inte tyckte det var ett dugg kul.

Vändningen hette Daniel.

För första gången sen jag flyttade hemifrån fanns det god mat i kylskåpet och varje kväll stod det toppenmiddagar på bordet. Långsamt, långsamt började jag hjälpa till lite i köket, blev nyfiken på vad han använde för ingredienser och nu, något år senare lagar jag mat några gånger i veckan! Häromdagen slog jag på stort med en kycklinggryta, pajer är fortfarande min specialitet och svampsåsen är jag grym på. Har inte "lagat" pasta, ketcup och tonfisk på evigheter! Nästa gång laget har bortamatch (och jag inte är hos tjejerna och äter pizza:)) har jag lovat honom att leta upp något gott i en kokbok, gå till affären och köpa ingredienserna och laga en smaskig middag, bara för att lära mig hur man gör. Så ligger det till, så jag hoppas att om jag om något år ska skriva en liten presentation om mig själv, kommer det att stå "jag gillar att åka inlines och älskar att laga mat"...:)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tur att någon kunde rädda dig!! ;) Nästa gång kan vi avancera från pannkakor, det hör jag det :) :)
Väntar med spänning på inbjudan...
Kramar Anna

Anonym sa...

Se det så här det är trevligare och laga mat till några hembjudna vänner och avnjuta den istället för att stå på övningsgrin och försöka få i bollj...ä i hål. Det tycker jag i alla fall.