15 nov. 2010

Bullbak pågår

Medan jag stod och kletade med degen tänkte jag på hur mycket jag saknar min bakassistent hemma. Tankarna rullade vidare, saknar svenskt smör. Sofia konstaterade tidigt att det inte finns lika gott smör här som hemma, och har sett till att få leveranser hit med det goda gula smöret. Jag har aldrig riktigt tänkt på det där med smör, men efter en månad här håller jag med Sofia till 100%. En knäckemacka med ryskt smör är inte samma sak som en knäckemacka med svenskt smör! Inte heller ett pajskal, sås eller deg. 


Från det spann tankarna vidare till hur mycket jag saknar rundan runt Stångån där hemma. Inte en massa galna taxichaufförer, vilda hundar eller halvmeterhöga trottoarkanter som ska klättras över. 


Längtar efter att handla på ICA Maxi, där allt finns i en och samma affär. Inte som här där salladen finns på ett ställe, tacosen på ett annat och skinkan på ett tredje...


Saknar att kunna åka till IKEA på tio minuter, istället för minst tre timmar.
Saknar att kunna strosa på stan och ha en massa olika affärer att gå in i.
Saknar att sitta halva söndagen mitt emot Daniel på Santinis, dricka te och läsa tidningarnas extrabilagor.
Saknar att ha kontroll över mitt eget liv och kunna resa vart jag vill (slippa visumstrul).


Kort sagt. Ni som är hemma i Sverige: enjoy!! :)

Inga kommentarer: