7 nov. 2010

Besök i Moskva

Hemma igen efter att ha haft en underbar helg i Moskva! Vi bokade resan i torsdags efter att ha fått reda på att vi inte skulle få våra visum. Stack fredag kväll, firade med äkta ryska piroger (det enda som fanns att äta på den lilla flygplatsen) och landade så i storstaden. Checkade in på ett riktigt fint hotell och smuttade på champagnen som väntade på oss på rummet :)

Upp tidigt nästa dag (blir lätt så när man har en 1,5-åring på rummet ;)), njöt av den enorma frukostbuffén och stack sedan ut på stan. Shopping, shopping, shopping. Jag inledde med mitt bästa köp (väskan) och gick sedan resten av dagen mest och kikade ner på den. Lite andra grejer blev det också, men snåltarmen sa ofta ifrån, så många kläder provades men lämnades kvar i affären hehe..

Idag kom vi som jag skrev förut mitt i någonting. Vet inte vad. Poliser överallt och avspärrade gator. Security var det enda jag fick fram när jag frågade en polis.

Flygplatsscanrar, ni vet de som piper när man går igenom. Det är de svarta sakerna på vänsterhalvan av bilden.

Lite shopping idag också, lunch på McDonalds och sedan taxiresa till flygplatsen. Med en sovande taxichaufför. Herregud. Tack Sofia för att du var med där! Hade gått illa annars. Jag satt bakom chauffören och kommenterade rakt ut att han plötsligt körde mitt i vägen. Eftersom det inte var några bilar runtomkring tänkte jag inte mer på det förrän 10 sekunder senare när Sofia ruskade i honom och ropade "vakna". Med sin superhörsel hörde hon hur hans andning ändrades, tittade upp och såg att han blundade. Karln hade somnat. Han hoppade högt när hon ropade, mumlade sorry och körde vidare som om inget hänt.

Hotellobbyn


Poliser, ambulanser och hästar. Skumt...


Nu är jag alltså "hemma" i Nizhnekamsk. Med blandade känslor. På nåt sätt känns det ändå skönt att vara hemma, kunna laga mat och lägga sig i sin egen säng. Jag trivs i lägenheten. Samtidigt våndas jag för kommande vecka, ännu en vecka utan Daniel. I den här jäkla hålan. Men men... Jag ska vara hundvakt måndag-tisdag, vi ska köra halv åtta hos mig, vi ska åka till Kazan eller Chelny, jag ska på manikyr, vi ska heja på killarna när Tre Kronors matcher visas... Plus att jag ska fortsätta träna stenhårt!




Skulle kanske ha köpt med mig en burk rysk kaviar. Rea, endast 7500 rubel, 1600 kronor :)


Ingen risk att man blir tjock när man flyger med Air Tatarstan. Förra gången fick jag en vindruva och en ananasskiva. Idag en melonbit och en ananasskiva. Man tackar ;)


1 kommentar:

Packelina sa...

Spännande!
Du får se till att komma hem snart! "Familjen" saknar dig! Btw får du ta några bilder på väskan!:)
Puss och kram