19 okt. 2008

Dykning

Haromdagen sa jag att snorkling skulle bli min nya hobby men nu uppgraderar jag den till dykning. Saa fint det ar att simma mitt i vattnet med fiskarna runt omkring. Jag gjorde ett Discover Dive idag och fick borja i poolen med de obligatoriska "testerna", med munstycket och masken. Nar det var gjort fick vi ga ner i vattnet fran stranden och sedan simma runt pa cirka fem meters djup. Sag en del underbart fina fiskar och koraller.

Efter lunchen fick vi, om vi ville, hanga med en vanlig dykarbat ut, dar det forsta stoppet var for de erfarna dykarna. Vi var tankta att sitta i baten och vanta, men plotsligt borjade alla ropa "whale shark" och precis nar jag kikade ner i vattnet simmade en enorm valliknande haj in under baten. Pa med snorkeln och ner i vattnet...:) Jag som hittills hatat djupt vatten, sarskilt om jag inte kunnat se botten, simmade nu nara en whale shark (vet inte svenska namnet) och 30 meter vatten under mig. Det var sa haftigt att simma dar och se en jattestor haj, en massa klart morktblatt vatten och bubblor fran alla dykare under. Ett minne for livet! Efterat var alla helt galna, tydligen ar the whale shark sa sallsynt att vissa av dykarna sag den for forsta gangen. De sa gang pa gang att vi hade enormt mycket tur som fick se en var forsta dykdag! :)

Sa var det dags for vart dyk, pa 12 meters djup. Manga fina fiskar aven har, men upplevelsen av hajen satt lite for djupt for att vi riktigt skulle kunna ta in detta ocksa. Nar vi till slut klev iland igen var jag totalt slut men jatteglad. Alla som inte testat att dyka borde verkligen gora det! Det ar fantastiskt!

Tack Kalle for att du inte sa nat till de aldre i familjen. Nu lovar jag att det ar slut pa de vilda aventyren, en skon dag i skuggan vid poolen vantar imorn...:) Kramar till er!

Inga kommentarer: