7 nov. 2008

Marocko

Just hemkommen från veckans tredje officiella middag, denna gång hölls den skönt nog på hotellet så det var inte långt att gå. Två av tre tävlingsdagar här i Marocko spelas som pro-am plus att vi i onsdags spelade ytterligare en pro-am. Jag har inte haft den minsta tur med lottningen tyvärr. Gårdagens medspelare kunde inte ett ord engelska och dagens var inte speciellt vassa på golf. De började med varsin socket, klack och luftmiss för att sedan putta i för sju slag som bäst. Med 28 i hcp gjorde de sitt bästa, men att under fem timmar gå där och se fruktansvärt dåliga slag är inte någon höjdare. Särskilt inte när man själv spelar som en avbruten kratta...

Kvällens middag - den blev ett tydligt exempel på hur annorlunda kulturen med kungahuset är här. 18.30 var vi tillsagda att infinna oss och det gjorde vi alla, både spelare och sponsorer. Två timmar följde när vi i stort sett bara satt och väntade, på prinsen, som dök upp kvart i nio. Efter max fem minuter hade han delat ut ett pris och åkte därifrån. Då fick vi börja äta från den framdukade buffén... Värre är det dock på golfbanan, där en närmare 80-årig prinsessa deltar som pro-amspelare. Hon startar alltid i sista boll och går sedan igenom hela startfältet. När hon dyker upp på tee måste bollen framför kliva åt sidan och låta dem spela igenom. Liksom alla andra pro-amspelare har prinsessan en caddie, som får göra precis allt utom att slå. Han lägesförbättrar bollen överallt, peggar upp den på tee och plockar upp den ur hål. Jag är helt klart för monarki men det här blir bara patetiskt. Jag förstår inte hur man kan må bra av att utnyttja sin position på det viset eller genom att behandla andra människor så... Men men, de är vänliga som bjuder in till en sån här tävlingsvecka...

Jag har gått tre över i två dagar och varit allt annat än het. Idag räddade jag scoren något med två birdies sista fyra... Jag är självklart skitsur för att jag spelar så kass, men samtidigt får jag inte dra för stora växlar av det eftersom jag, innan jag kom hit, inte rört klubborna på tre veckor. Det är inte nu jag ska vara i toppform utan denna vecka är bara en perfekt chans till tävlingsträning... Klart att jag under rundan idag tänkte tanken att det var korkat att åka till Thailand och inte träna, men min planering är långsiktig och jag vet att i längden mår jag bättre av såna break.

Förutom 12 damspelare är även 24 herrar här. Det känns väldigt speciellt att stå och träna på rangen bredvid Mark O´Meara och Ernie Els...!! Vi är ett litet gäng svenska spelare här, Jocke Haeggman, Johan Edfors och jag. Det är kul att se och höra hur det funkar på herrtouren, det skiljer sig ganska mycket från vår Europatour på många fronter...

Imorgon spelar vi proffs vår sista runda, skönt nog med varandra istället för de inbjudna amatörerna, och sedan väntar en ledig dag på söndag innan vi alla är inbjudna till prinsens hem på kvällen. Nu ska jag kolla film!! Ciao!

Inga kommentarer: